Vörös, mint a vér; vörös, mint a kommunizmus. Valahogy elhűlve olvassa az ember az utóbbi napok beszámolóit, hogy a nyugati, nemzetközi baloldal vonalasabb, radikálisabb része egy emberként áll ki Izrael ellen – egy olyan palesztin terrorhullám után, amely még a sokat látott Szentföldön is döbbenetes és megrendítő erejű volt. A világ sarkaiból való kifordulásának a jele, hogy egy olyan eseménysorozat után, ahol ártatlan, civil fesztiválozó fiatalok százait, kisbabákat és idős embereket, otthon ülő vagy épp autózó civileket ölnek meg százszámra, e körök első reakciója a megtámadottal szembeni és a terrorista elkövetők ügye melletti kiállás. A lehető leghangosabban. Szerte a nagyvilágban, kint a nagyvárosok utcáin vagy épp az interneten.
Nincs új a nap alatt: ha a nagybetűs ideológia úgy kívánta, a vörösök minden eszközt megengedhetőnek találtak a képviseletére, a támogatására és a megvalósítására. Így volt ez a jakobinusok idején, így volt Lenin forradalma és a hazai tanácsköztársaság vörösterrorja alatt, így volt aztán a harmincas-negyvenes évek német nemzeti és szovjet kommunista szocializmusában egyaránt. Az erőszakosság persze a Homo sapiens vérében van, amióta csak létezik; és el-elszabadul főemlős rokonaink társadalmaiban is. Mégis, az emberi történelem, civilizációs fejlődésünk nagy része arról szólt, hogy az ember egyénként és közösségként miként gyűri alá, oltja ki saját sötétebbik oldalát, erőszakosságát, pusztításvágyát és vérszomját. Ennek a fejlődésnek az egyik legnagyobb lökést pedig egy bizonyos szentföldi vándor tanító adta úgy kétezer évvel ezelőtt, aki homlokegyenest az ellenkezőjét kezdte tanítani annak, ami az ember eredendő (bűnös) természete. Kegyelem, irgalom, megbocsátás, szeretet, még az ellenségeké is, ugye. Ismerős a történet?
Létrejött aztán a keresztény, nyugati civilizáció, általános emberi méltósággal, férfiak és nők egyenjogúságával, szeretetparancsokkal, a jog uralmával, a demokrácia korábbi, aztán későbbi példáival és végül a jóléti állammal. Mai világunk, a 21. század immár harmadik évtizedében azonban egyszerre tűnik felfordult, veszedelmes és válságokkal teli kornak. Pedig az általános válságérzet mellett vannak, amik korunk pozitív olvasatára, az aktuális tények megismerésére hívják fel a figyelmet: soha ennyien nem éltek ilyen jól, soha ennyire alacsony nem volt a szegények, éhezők és iskolázatlanok aránya az emberiségben, és sokfelé soha nem volt olyan alacsony a bűnözés intenzitása, mint ma. Innen nézve, a válságjelenségek ellenére is békés országunkból figyelve még riasztóbbak és még elviselhetetlenebbek hát azok a bestiális erőszakról szóló hírek, amiket hol Afrikából, hol a Közel-Keletről vagy Ázsia más részeiről hallunk.